Primeres impressions a la motxilla
1r Dossier Itinerari B
Objectius
|
|
Continguts
|
2. La
reflexió sobre la pràctica i la millora professional.
|
Agrupament
|
Individual
|
Lliurament
|
23 e febrer
|
Quin
tipus de mestre vull ser?
A partir d’una pluja
d’idees, recull els trets que identifiquen un mestre ideal per a tu.
Per jo, un mestre ideal és:
-
Aquell mestre que estima a cadascun dels alumnes.
-
Que respecte com a l’infant com a tal i al seu
ritme d’aprenentatge i acció.
-
Que ofereix tot el que té i sap.
-
Qui demostra confiança i crea un clima de pau,
seguretat i confiança.
-
Que escolta als pares, alumnes i als companys/es
de personal docent.
-
Un mestre alegre i satisfet, que deixa de banda
els seus problemes personals quan entra a l’escola per donar-ho tot als
infants.
-
Aquell mestre que sempre s’està formant
mitjançant cursos, conferències, tallers.
-
Aquell que tingui una bona iniciativa, amb
capacitat d’aprofitar al màxim els recursos.
-
Aquell que satisfà les necessitats bàsiques de
l’infant i que al mateix temps l’ajuda a adquirir la seva autonomia.
-
Aquell mestre que és conscient que forma part
d’una comunitat educativa.
-
Aquell que aprofita al màxim els pocs recursos
que té, i aprofita situacions enriquidores del dia a dia.
-
Un mestre flexible, que s’adapta a noves
situacions i adapta les activitats a les necessitats del infants.
És diferent el perfil d’un
mestre de l’etapa 0-3 que d’un de l’etapa 3-6? En què és diferent? En què és
semblant? Identifica els trets característics de cada un d’ells, en cas que
sigui diferent.
El perfil
de mestre a l’’etapa de 0-3 és diferent al d l’etapa de 3-6. És diferent en
quan a que a 0-3 el mestre dedica molt més temps a satisfer les necessitats
bàsiques, ja que en segons quins aspectes els infants encara no són autònoms. A
més, la relació mestre- família és molt més propera ja que són ells els que
comuniquen un a l’altre com ha anat el dia, la nit, com es troba el mateix infant, les coses que s’han fet,
explicar qualque problema, elogi, etc. en aquesta etapa es creu que sense una
bona relació i interacció família – escola no es pot dur a terme una educació
de qualitat per l’infant. Aquesta necessitat d’interacció canvia a l’etapa de
3-6, ja no existeix la necessitat de parlar per l’infant, i per tant a poc a
poc la implicació de les famílies va canviant i es va fent més distant.
Depenent de l’escola, els pares tindran més o menys oportunitats per
col·laborar dins l’escola.
Jo crec que
el perfil de mestre de 0-3 i 3-6 ha de ser el mateix, o bastant igual, ja que
han de mostrar la mateixa felicitat i vocació cap a la seva feina. Hi ha que
dir, que existeix una diferència abismal d’un cicle a un altre, ja que com he
comentat anteriorment les tasques no són les mateixes i això fa que pugui ser
una diferencia que hi pugui haver en el perfil d’una mestre de 0-3 amb una de
3-6.
·
Quin tipus de mestre hi
havia a l’aula on vas realitzar les teves pràctiques de Cicle Formatiu?
Semblances i diferències entre el perfil de mestre ideal que has definit i el
que vas veure.
Durant les
meves pràctiques em vaig trobar amb una mestra que des del primer dia es va
notar que també estimava la seva feina, ja que ella una de les coses que em va
dir el primer dia és que el nostre objectiu durant les pràctiques havia
d’aprendre molt. I així va ser, ja que des d’un primer moment em va considerar
com una educadora més, on em va deixar participar al cap d’unes setmanes en
totes les activitats, decisions, planificacións i altres tasquen que feien les
educadores a dins l’escola.
Sempre em
va dir en el moment oportú com s’havien de fer les coses, i sinó ho feia bé em
corregia amb les millors paraules. Em va donar molts consells, em va ajudar amb
tot el que li vaig demanar.
I sobretot,
mai em va considerar inferior a ella.
Era, i és
una mestra agradable amb infants i adults, oberta a les propostes, amb ganes de
feina i ganes d’aprendre. Una mestra que estima als infants i als companys de
centre. Qui ajuda a qui ho necessiti i qui en demana si cal.
Jo crec que
si que hi ha diferencies entre el seu perfil de mestre i el meu, però crec que
es molt normal, tenint en compte que així com hi ha diferents personalitats i
maneres de veure les coses, també ens podem trobar amb una gran diversitat de
perfils de mestres, i personalment crec, que això és el que ens fa ser rics en
educació.
·
Quin tipus de mestre vols
ser?
Jo vull ser
una mestra que:
- - Aprengui dels més petits; vull fer-me gran
aprenent dels més petits.
- - Que aprengui, gaudeixi, i s’embruti aprenent amb
els infants.
- - Que estimi i respecti a cadascun dels infants.
- - Una mestra que acompanyi i guií en el procés
educatiu dels infants.
- - Una mestra alegre que demostri seguretat i
confiança cap als infants, pares, famílies, i equip docent.
- - Una mestra que faixi tot el que sap i més, que ho
doni tot.
- - Que sempre estigui disposada a ajudar als infants
i a les seves respectives famílies quan ho necessitin.
- - Una mestra conscient que forma part d’una
comunitat educativa.
- - Una mestra capaç de riure, plorar, cantar amb els
infants, no amagar-lis cap sentiment.
- - En definitiva, vull ser una mestra que estimi la
seva feina!
·
Ha evolucionat aquest
concepte des del primer curs dels estudis de mestre? Com?
Com tot, a
mesura que passa el temps, anam canviant de maneres de pensar, de vestir, etc.
En quant al concepte de mestra, no es que amb el temps l’hagi anat canviat,
sinó que a mesura que he anat fent anys, agafant experiència, llegint i demés
he anat afegint coses i perfilant-ne d’altres, però en sí, jo crec que més o
menys sempre he tingut clar que el meu perfil de mestra seria el que he
comentat abans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada