Seguim omplint la motxilla:
Un dia a una aula d’Educació Infantil
Dossier de feines per al dia 8 de març de 2012
Objectius
|
1. Afavorir la reflexió i la integració dels
diferents continguts estudiats fins el moment per resoldre les activitats i
situacions que es plantegin a les pràctiques.
2. Identificar i qüestionar els valors que
s’amaguen darrera les pràctiques.
|
Continguts
|
1. La dimensió institucional de la innovació:
l’escola que aprèn.
2. La reflexió sobre la pràctica i la millora
professional
3. El paper del professorat
|
Agrupament
|
Individual (PER PENJAR AL BLOG)
|
Lliurament
|
8 de març de 2012
|
Una
jornada a l’escoleta
Descriu el record que tens sobre com ocorre una jornada a una escola d’infantil (a ser possible relacionat amb una aula 0-3).
A
més, reflexiona sobre les preguntes següents:
1. Què fan els infants en un dia típic?
Els infants en un dia
típic a l’escola:
Son rebuts per l’educadora a la seva aula i es posen a jugar
de manera lliure amb els seus companys de classe. Seguidament es realitzava
l’assemblea, on els infants s’asseien en rotllana damunt el seu símbol; es
donava el bon dia a cadascun dels infants, i l’educadora explica als infants
quina activitat esteia preparada per aquell dia.
Posteriorment els infants berenaven; on s’asseien cadascú al
seu lloc per després poder realitzar l’activitat preparada (música, plàstica,
tallers intergrupals, psicomotricitat, etc) una activitat per una dia diferent.
Per acabar, els infants anaven al pati on podien jugar lliurament (córrer,
botar, saltar, jugar amb arena, amagar-se, etc). mentrestant s’aprofitava per
anar cridant als infants que portaven boquers per caviar-los tranquilament. Hi
ha que dir que si era necessari canviar-lo abans, com és evident, es feia. Per
acabar, els pares venien a cercar els seus fills i s’acomiadaven de
l’educadora.
2. Qui decideix com s´ha d´ensenyar i avaluar?
Totes les educadores de cada cicle, feien reunions mensuals,
per planificar les activitats que s’havien de realitzar, i es parlava també amb
quina finalitat la preparaven. Així com també parlaven de diversos problemes
que havíen sorgit per poder trobar una solució entre totes.
Llavors, un cop cada mestra a dins la seva aula, depenent de
la seva particular manera de fer feina, platejava l’activitat als infants d’una
manera o d’una altre.
3. Quines estructures, pràctiques o comportaments de les mestres ajuden als
infants a aprendre?
L’estructura fonamental són les rutines, fer les coses de
manera tranquila i amb seguretat on els infants sàpiguen en cada moment el que
es va a fer.
4. Com estan organitzades les aules, les runites, els espais, els horaris...?
Qui les organitza? Qui decideix per on començar i quan acabar? Quan sorgeix un problema o un entrebanc dins la
jornada, com es soluciona?
La jornada escolar estava organitzada per un horari setmanal,
on cada dia hi havia una activitat que era la mateixa, per exemple: tots els
dilluns de l’any es feia l’activitat de música.
L’aula estava organitzada mitjançant racons, el racó de
moviment, de contes, botiga, cuina, perruqueria, etc. En aquest cas, la qui
organitza tot això és l’educadora de l’aula, i a més és la qui pren una decisió
o un altre quan sorgeix un entrebanc dins l’aula, i pren la decisió més
adequada per aquella situació, problema o infants determinats.
5. Com interactuen els infants? Col·laboren i treballen junts? Com s'ajuden a
aprendre?
Depenent de l’activitat, els infants podien interactuar
junts, individualment, en parella o en petit grup.
6. Com interactuen amb el mestre/a?
Els infants, davant qualsevol situació, tant possitiva
–Alegre, com de conflicte- negativa, es comunicaven amb la mestra, això si cada
infant ho transmetia de diferents manera, ja que no tots els infants tenien
assolit el mateix grau de llenguatge i comunicació.
7. Com s’interectua amb les famílies?
Amb les famílies s’interactuava a les entrades i sortides, a
més l’educadora tenia penjat una cartellera a l’aula on hi apuntava com havia
anat el matí, si feia falta alguna cosa, si l’infant a fet caca o pixu, etc. A
més, per totes aquelles famílies que ho demanaven, podien solicitar una entrevista
amb l’educadora per parlar del seu infant en concret. Finalment, un cop per
trimestre es realitzava una reuniño d’aula, on l’educadora té la finalitat de
reunir a tots els pares de l’aula i explicar-lis quines activitats es
realitzen.
Objectius
|
1. Definir el concepte d’infant: implicacions
psicopedagògiques.
2. Dotar de contingut consensuat al terme “infant”.
|
Continguts
|
1. Característiques del canvi i dels processos
de millora en educació.
2. El paper del professorat
|
Agrupament
|
Individual (PER PENJAR AL BLOG)
|
Lliurament
|
8 de març de 2012
|
Concepte d’infant
Al
llarg de les assignatures realitzades fins ara, heu parlat en diferents
ocasions sobre l’infant.
Ara,
es tracta de què defineixis què és per a tu un infant i com l’entents.
Cal
que posis aquesta definició al teu blog.
Des
de fa 3 anys al llarg de la carrera, hem anat parlant del concepte d’infant. He
de dir que a mesura he hem anat creixent i aprenent coses noves del maravellós
món de l’educació el concepte d’infant també s’ha anat expandint i/o modificant
i perfeccionant.
Per
tant, quan parlo d’infant, em refereixo a:
·
Una persona
que depén de l’adult de qui ha de rebre educació i afectivitat.
·
Com a
persona humana té drets, en aquests cas els drets de l’infant.
·
Una persona
que està en desenvolupament físic, emocional, social, afectiu i intel·lectual,
i que per tant en presenta necessitats que l’adult ajuda a satisfer.
·
Un infant
que es capaç d’expressar-se i comunicar-se amb els altres.
·
I sobretot
és una persona competent sempre tenint en compte les seves possibilitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada