dijous, 3 de maig del 2012

2n Dossier. Itinerari B





Seguim omplint la motxilla:
Un dia a una aula d’Educació Infantil

Dossier de feines per al dia 8 de març de 2012




Objectius
1. Afavorir la reflexió i la integració dels diferents continguts estudiats fins el moment per resoldre les activitats i situacions que es plantegin a les pràctiques.
2. Identificar i qüestionar els valors que s’amaguen darrera les pràctiques.
Continguts
1. La dimensió institucional de la innovació: l’escola que aprèn.
2. La reflexió sobre la pràctica i la millora professional
3. El paper del professorat
Agrupament
Individual (PER PENJAR AL BLOG)
Lliurament
8 de març de 2012

Una jornada a l’escoleta


Descriu el record que tens sobre com ocorre una jornada a una escola d’infantil (a ser possible relacionat amb una aula 0-3).
A més, reflexiona sobre les preguntes següents:

1.     Què fan els infants en un dia típic?
Els infants en un dia típic a l’escola:
Son rebuts per l’educadora a la seva aula i es posen a jugar de manera lliure amb els seus companys de classe. Seguidament es realitzava l’assemblea, on els infants s’asseien en rotllana damunt el seu símbol; es donava el bon dia a cadascun dels infants, i l’educadora explica als infants quina activitat esteia preparada per aquell dia.
Posteriorment els infants berenaven; on s’asseien cadascú al seu lloc per després poder realitzar l’activitat preparada (música, plàstica, tallers intergrupals, psicomotricitat, etc) una activitat per una dia diferent. Per acabar, els infants anaven al pati on podien jugar lliurament (córrer, botar, saltar, jugar amb arena, amagar-se, etc). mentrestant s’aprofitava per anar cridant als infants que portaven boquers per caviar-los tranquilament. Hi ha que dir que si era necessari canviar-lo abans, com és evident, es feia. Per acabar, els pares venien a cercar els seus fills i s’acomiadaven de l’educadora.

2.    Qui decideix com s´ha d´ensenyar i avaluar?
Totes les educadores de cada cicle, feien reunions mensuals, per planificar les activitats que s’havien de realitzar, i es parlava també amb quina finalitat la preparaven. Així com també parlaven de diversos problemes que havíen sorgit per poder trobar una solució entre totes.
Llavors, un cop cada mestra a dins la seva aula, depenent de la seva particular manera de fer feina, platejava l’activitat als infants d’una manera o d’una altre.

3.    Quines estructures, pràctiques o comportaments de les mestres ajuden als infants a aprendre?
L’estructura fonamental són les rutines, fer les coses de manera tranquila i amb seguretat on els infants sàpiguen en cada moment el que es va a fer.

4.    Com estan organitzades les aules, les runites, els espais, els horaris...? Qui les organitza? Qui decideix per on començar i quan acabar? Quan  sorgeix un problema o un entrebanc dins la jornada, com es soluciona?
La jornada escolar estava organitzada per un horari setmanal, on cada dia hi havia una activitat que era la mateixa, per exemple: tots els dilluns de l’any es feia l’activitat de música.
L’aula estava organitzada mitjançant racons, el racó de moviment, de contes, botiga, cuina, perruqueria, etc. En aquest cas, la qui organitza tot això és l’educadora de l’aula, i a més és la qui pren una decisió o un altre quan sorgeix un entrebanc dins l’aula, i pren la decisió més adequada per aquella situació, problema o infants determinats.

5.    Com interactuen els infants? Col·laboren i treballen junts? Com s'ajuden a aprendre?
Depenent de l’activitat, els infants podien interactuar junts, individualment, en parella o en petit grup.

6.    Com interactuen amb el mestre/a?
Els infants, davant qualsevol situació, tant possitiva –Alegre, com de conflicte- negativa, es comunicaven amb la mestra, això si cada infant ho transmetia de diferents manera, ja que no tots els infants tenien assolit el mateix grau de llenguatge i comunicació.

7.    Com s’interectua amb les famílies?
Amb les famílies s’interactuava a les entrades i sortides, a més l’educadora tenia penjat una cartellera a l’aula on hi apuntava com havia anat el matí, si feia falta alguna cosa, si l’infant a fet caca o pixu, etc. A més, per totes aquelles famílies que ho demanaven, podien solicitar una entrevista amb l’educadora per parlar del seu infant en concret. Finalment, un cop per trimestre es realitzava una reuniño d’aula, on l’educadora té la finalitat de reunir a tots els pares de l’aula i explicar-lis quines activitats es realitzen.







Objectius
1. Definir el concepte d’infant: implicacions psicopedagògiques.
2. Dotar de contingut consensuat al terme “infant”.
Continguts
1. Característiques del canvi i dels processos de millora en educació.
2. El paper del professorat
Agrupament
Individual (PER PENJAR AL BLOG)
Lliurament
8 de març de 2012

Concepte d’infant

Al llarg de les assignatures realitzades fins ara, heu parlat en diferents ocasions sobre l’infant.
Ara, es tracta de què defineixis què és per a tu un infant i com l’entents.
Cal que posis aquesta definició al teu blog.

Des de fa 3 anys al llarg de la carrera, hem anat parlant del concepte d’infant. He de dir que a mesura he hem anat creixent i aprenent coses noves del maravellós món de l’educació el concepte d’infant també s’ha anat expandint i/o modificant i perfeccionant.
Per tant, quan parlo d’infant, em refereixo a:

·        Una persona que depén de l’adult de qui ha de rebre educació i afectivitat.
·        Com a persona humana té drets, en aquests cas els drets de l’infant.
·        Una persona que està en desenvolupament físic, emocional, social, afectiu i intel·lectual, i que per tant en presenta necessitats que l’adult ajuda a satisfer.
·        Un infant que es capaç d’expressar-se i comunicar-se amb els altres.
·        I sobretot és una persona competent sempre tenint en compte les seves possibilitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada