dimarts, 8 de maig del 2012

DAFO de centre


L’elaboració d’un dafo de centre:


·       Què és un dafo i per a què serveix?

ÉS: l’anàlisi d’un centre educatiu que es fonamenta en la identificació, d’una banda, de les debilitats (D) i les fortaleses (F) que posseeix i, de l’altra, de les amenaces (A) i les oportunitats (O) que pot plantejar l’entorn. Té com a objectiu ajudar en la tria de les estratègies i les tasques més adequades per elaborar un pla de millora.

Variables de l’anàlisi DAFO:

Debilitat o punt feble (D): Factor intern d’un centre educatiu que pot limitar-ne la bona marxa i la capacitat d’actuar o d’aconseguir millorar els resultats.
Respon a preguntes com: Què s’hauria de millorar del centre? ...

Amenaça (A): Factor de l’entorn que pot afectar la bona marxa d’un centre educatiu i la capacitat d’actuar o d’aconseguir millorar els resultats.
Respon a preguntes com: Què hi ha a l’entorn del centre que pot afectar la bona marxa de l’escola, incrementar els riscos o reduir-ne l’èxit? ....

Fortalesa o punt fort (F): Factor intern d’un centre educatiu que pot facilitar l’obtenció de bons resultats o esdevenir un avantatge.
Respon a preguntes com: Què es valora del centre? De què estem satisfets del centre?...

Oportunitat (O): Factor de l’entorn que pot representar per a un centre educatiu un avantatge o una possibilitat perquè millori el seu funcionament, els seus resultats o els seus serveis.
Respon a preguntes com: Què hi ha a l’entorn del centre que pot facilitar l’obtenció de bons resultats o esdevenir un avantatge?

Fortaleses:
·       Relació famílies
·       Resultats d’aprenentatge assolits
·       Responsabilitat i cooperació
·       Grau de motivació.
·       Grau d’autonomia assolida.
·       Anàlisi i valoració de la metodologia emprada.
·       Comprensió oral
·       Connexió dels continguts amb la realitat.
·       Potenciació del raonament.
·       Sensibilització multicultural i plurilingüística.
·       Expressió de vivències, sentiments i opinions.
·       Gestió de les emocions a l’aula.
·       Relació entre les persones del centre.
·       Convivència: recollida i ús de suggeriments, presa de decisions.
·       Professorat i altres tasques: especialista d’educació especial, personal del departament de psicopedagogia ...
·       Plantejament transversal de les competències bàsiques.
·       Seqüenciació dels continguts i procediments seleccionats per assolir els objectius curriculars.
·       Anàlisi dels resultats acadèmics per adaptar l’acció educativa.
·       Avaluació periòdica dels plans i projectes.
·       Estratègies de resolució de conflictes.
·       Aplicació de bons criteris pedagògics

Oportunitats:
·       Relació famílies
·       El fet de tenir un carril-bici i tenir aparcament al costat.
·       El fet que les famílies viuen a prop de l'escola.
·       Tenir escoles properes al centre
·       Tenir bars i supermercats a prop.
·       Tenir els patis annexes a les aules.
·       Tenir vegetació en tot el centre. 



L’elaboració d’un dafo d’ aula:


Organització dels espais com a contexts d'aprenentatge

-Fomentar l'autonomia dels infants
-Espais que facilitin els hàbits i rutines dels infants
-Espais que potenciïn els jocs lògics-matemàtics
-Espais que potenciïn l'experimentació multisensorial (olors, música...)
-Que hi hagi diferents materials als espais (plàstic, natural...)
-Que creiïn diferents reaccions als infants



Fortaleses:
·       Relació i comunicació amb les famílies
·       La manera de donar la benvinguda dels infants
·       Posar delicadament els infants al llit
·       Fomentar l'autonomia durant el berenar
·       La situació del canvi de bolquers
·       L'autonomia a l'hora d'agafar material personal

Oportunitats:
·       Espais de trobada amb les famílies
·       La predisposició de penjadors a l'entrada per cada infant
·       Tenir cartelleres per donar informacions
·       Tenir una bona organització de l'aula i dels materials
·       Tenir els patis annexes a les aules.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada