L’elaboració
d’un dafo de centre:
·
Què és un dafo i per a què serveix?
ÉS: l’anàlisi d’un centre educatiu que es fonamenta
en la identificació, d’una banda, de les debilitats (D) i les fortaleses (F) que posseeix i, de l’altra, de les amenaces (A) i les oportunitats
(O) que pot plantejar l’entorn. Té com a objectiu ajudar en la tria de les
estratègies i les tasques més adequades per elaborar un pla de millora.
Variables de l’anàlisi DAFO:
Debilitat o punt feble (D):
Factor intern d’un centre educatiu que pot limitar-ne la bona marxa i la
capacitat d’actuar o d’aconseguir millorar els resultats.
Respon a preguntes
com: Què s’hauria de millorar del centre? ...
Amenaça (A): Factor de l’entorn que pot
afectar la bona marxa d’un centre educatiu i la capacitat d’actuar o
d’aconseguir millorar els resultats.
Respon a preguntes com: Què hi ha a l’entorn del
centre que pot afectar la bona marxa de l’escola, incrementar els riscos o
reduir-ne l’èxit? ....
Fortalesa o punt fort (F): Factor intern d’un centre educatiu que pot facilitar l’obtenció de bons
resultats o esdevenir un avantatge.
Respon a preguntes
com: Què es valora del centre? De què estem satisfets del centre?...
Oportunitat (O): Factor de l’entorn que pot representar per a un centre educatiu un avantatge
o una possibilitat perquè millori el seu funcionament, els seus resultats o els
seus serveis.
Respon a preguntes com: Què hi ha a l’entorn del
centre que pot facilitar l’obtenció de bons resultats o esdevenir un avantatge?
Fortaleses:
· Relació
famílies
· Resultats
d’aprenentatge assolits
· Responsabilitat
i cooperació
· Grau de
motivació.
· Grau
d’autonomia assolida.
· Anàlisi i
valoració de la metodologia emprada.
· Comprensió
oral
· Connexió
dels continguts amb la realitat.
· Potenciació
del raonament.
· Sensibilització
multicultural i plurilingüística.
· Expressió
de vivències, sentiments i opinions.
· Gestió de
les emocions a l’aula.
· Relació
entre les persones del centre.
· Convivència:
recollida i ús de suggeriments, presa de decisions.
· Professorat
i altres tasques: especialista d’educació especial, personal del departament de
psicopedagogia ...
· Plantejament
transversal de les competències bàsiques.
· Seqüenciació
dels continguts i procediments seleccionats per assolir els objectius
curriculars.
· Anàlisi
dels resultats acadèmics per adaptar l’acció educativa.
· Avaluació
periòdica dels plans i projectes.
· Estratègies
de resolució de conflictes.
· Aplicació
de bons criteris pedagògics
Oportunitats:
· Relació
famílies
· El fet de
tenir un carril-bici i tenir aparcament al costat.
· El fet que
les famílies viuen a prop de l'escola.
· Tenir
escoles properes al centre
· Tenir bars
i supermercats a prop.
· Tenir els
patis annexes a les aules.
· Tenir
vegetació en tot el centre.
L’elaboració
d’un dafo d’ aula:
Organització dels espais com a
contexts d'aprenentatge
-Fomentar
l'autonomia dels infants
-Espais
que facilitin els hàbits i rutines dels infants
-Espais
que potenciïn els jocs lògics-matemàtics
-Espais
que potenciïn l'experimentació multisensorial (olors, música...)
-Que
hi hagi diferents materials als espais (plàstic, natural...)
-Que
creiïn diferents reaccions als infants
Fortaleses:
· Relació i
comunicació amb les famílies
· La manera
de donar la benvinguda dels infants
· Posar
delicadament els infants al llit
· Fomentar
l'autonomia durant el berenar
· La situació
del canvi de bolquers
· L'autonomia
a l'hora d'agafar material personal
Oportunitats:
· Espais de
trobada amb les famílies
· La
predisposició de penjadors a l'entrada per cada infant
· Tenir
cartelleres per donar informacions
· Tenir una
bona organització de l'aula i dels materials
· Tenir els
patis annexes a les aules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada